Nummer 1 - 2025

Nytt digitalt magasin och nyhetsbrev

Gruppbild på alla vi på Sjöbohem
Sjöbohems alla anställda under en personaldag i höstas.

Nytt digitalt magasin och nyhetsbrev – Sjöbohem satsar på mer dialog

Nu lanserar vi nyhetsbrevet och digitala magasinet Kvadratmetern för att förbättra kommunikationen med alla som arbetar inom Sjöbo kommun. Vi vill både berätta mer om vad som händer hos oss och fånga upp andra verksamheters behov och önskemål.

Från skolor och äldreomsorg till gator och parker. Oavsett vad du jobbar med inom kommunen är chansen stor att du arbetar i en lokal som Sjöbohem ansvarar för. Vi tror att en tätare dialog om våra lokaler leder till bättre samarbete och gynnar kommunens verksamheter.

– Vi vet att vi behöver bli tydligare med vad som händer hos oss, både i våra projekt och i det dagliga arbetet. Många känner inte till vad vi gör och hur det påverkar deras verksamhet. Det vill vi ändra på, säger Morgan Johnsson, vd på Sjöbohem.

Kvadratmetern kommer att komma ut varje kvartal med en blandning av nyheter och nedslag i vad som händer i lokalerna, praktisk information och tips. Vår ambition är att berätta om allt från pågående byggprojekt och renoveringar till vårt hållbarhetsarbete. Dessutom vill vi lyfta fram Sjöbohems medarbetare för att visa vilka som ligger bakom vårt arbete för att skapa funktionella och hållbara lokaler.

– Att ge ett ansikte åt dem som jobbar på Sjöbohem är viktigt. Vi hoppas att det ska underlätta kontakten och öka förståelsen för vad vi gör och hur vi kan bidra, säger Morgan Johnsson.

Ett exempel på en återkommande utmaning som vi vill lösa är dialogen i samband med förändringar i lokalerna. Det kan exempelvis handla om när förråd görs om till mötesrum utan en tillräcklig analys av ventilation och andra tekniska krav.

– Ofta får vi reda på förändringar först när något går fel. Med bättre kommunikation kan vi undvika sådana problem och planera mer effektivt, säger Morgan Johnsson.

Med initiativ som cirkulära byggprojekt, klimatanpassningar och förstärkt dialog hoppas Sjöbohem kunna bidra till en mer hållbar framtid för hela kommunen. Genom att samarbeta med alla verksamheter och använda resurserna smartare ser vi stora möjligheter att både minska klimatpåverkan och förbättra kommunens service till invånarna.

– Vi vill skapa en närmre dialog där vi inte bara löser dagliga problem utan också bygger bättre samarbete långsiktigt, säger Morgan Johnsson.

I slutändan handlar det om att ge Sjöbos invånare bästa möjliga service på kort och lång sikt.

– Det här är ett stort steg framåt. Vi hoppas på mer dialog som en naturlig del av vår vardag och något som hjälper oss att arbeta mer effektivt tillsammans långsiktigt, säger Morgan Johnsson.

--

Vad skulle du vilja veta mer om?
Tipsa oss gärna om ämnen på absjobohem@sjobo.se

 

Illustrerade blommor
  • En rolig illustrerad björn som skottar snö

Allt om vinterns snöröjning och halkbekämpning

Snö och is kan komma plötsligt men vi är alltid beredda att hålla fastigheter och områden framkomliga och säkra. Tillsammans med våra entreprenörer ansvarar vi för snöröjning och halkbekämpning utifrån en tydlig prioriteringslista.

Vem ansvarar för vad?
Snöröjning och halkbekämpning är ett gemensamt ansvar mellan kommunen, Trafikverket och oss som fastighetsägare. Vi ansvarar för att hålla gångbanan utanför våra fastigheter fria från snö och is. Detta bidrar till en säker och framkomlig miljö för alla. 

Vilka områden är prioriterade?
Platser som vårdcentraler och räddningstjänst är alltid högst prioriterade. Andra områden, som skolor, kommunhus, lägenheter och idrottshallar kan behöva vänta något längre vid kraftigt snöfall. Snöröjning påbörjas vid 50 millimeter snö. Vårt mål är att arbetet ska vara klart senast klockan 7 på morgonen (busstationen klockan 05.30).

Vad ansvarar kommunen för?
Kommunen har en tydlig plan för när och hur snöröjning påbörjas.
Läs mer på

Har du frågor eller synpunkter?
Om du har frågor eller synpunkter kring snöröjningen är du varmt välkommen att kontakta oss via absjobohem@sjobo.se. Du kan också använda vårt felanmälan-system för att lämna synpunkter och följa ditt ärende.

Tillsammans gör vi vintern så säker och framkomlig som möjligt!

Illustrerade blommor
  • Portättbilder på Lina Camilla och Sven-Erik
    Lär känna Lina, Camilla och Sven-Erik

Möt våra medarbetare

“Det sociala är viktigt för mig”

Lina Bajas, fastighets-administratör

Som fastighetsadministratör på Sjöbohem hanterar Lina allt från felanmälningar till kontakter med entreprenörer. Med telefonen nära till hands ser hon till att vardagen fungerar för både hyresgäster och kollegor.


Vad gör du på Sjöbohem en vanlig dag?

– Varje dag börjar med att jag öppnar upp vårt ärendehanteringssystem för att se de nya ärenden som kommit in. Det kan vara allt från en trasig lampa till ett kärvande lås eller stopp i toaletten. Jag svarar också på samtal eftersom mitt nummer syns utåt. Min funktion är lite som en sambandscentral då jag oftast är först i ledet för de flesta samtalen. Det kan vara kunder, hyresgäster, entreprenörer och andra som vill komma i kontakt med oss. Jag tar emot leveranser och hjälper våra entreprenörer med nycklar och behörigheter till våra fastigheter.

Vad arbetar du med för projekt just nu?
– Vi jobbar med att införa avgiftsbelagda parkeringar och vi ändrar sophanteringen på ett av våra områden. Det är mycket som händer och det gör jobbet spännande.

Vad är det roligaste och mest utmanande med ditt jobb?
– Det sociala är viktigt för mig – att få jobba med människor och lösa problem tillsammans med mina kollegor. Det är också roligt att jobbet är så varierande. Ingen dag är den andra lik, även om uppgifterna kan vara liknande. Mest utmanande är situationer där jag inte har kunskap från början men det ger också en chans att lära sig något nytt. Det känns givande att hitta lösningar tillsammans med mina kollegor.

Vad är viktigt att tänka på vid felanmälningar?
– Information är A och O. Ju mer detaljer vi får från början – desto snabbare och smidigare kan vi lösa problemet. Att skicka med bilder i kontakten är ett riktigt bra tips. Det underlättar för oss att förstå situationen och hitta den bästa lösningen snabbt – en bild säger mer än tusen ord!

Vad ser du mest fram emot under 2025?
– Att fortsätta utveckla vårt arbete med våra kunder och hyresgäster. Det är en spännande resa vi gör tillsammans. Utanför jobbet ser jag fram emot Formel 1-säsongen som drar igång i mars.

“Roligast är kontakten med människor”

Camilla Murariu Andersson, arbetsledare för fastighetstekniker

Som arbetsledare för tekniker, vaktmästeri och trädgård har Camilla stenkoll på Sjöbohems fastigheter. Hennes jobb kräver ett öga för detaljer, lösningar på problem och ett stort fokus på nöjda kunder.

– En vanlig dag tar jag hand om felanmälningar och anmälningar från vaktmästeriet och fördelar dem till mina medarbetare och våra entreprenörer. Jag ser till att mina kollegor har de förutsättningar de behöver så att saker i våra fastigheter fungerar och lagas när det behövs. Självklart är det en hel del administrativt arbete också.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Roligast är kontakten med människor, nöjda kunder, arbetskollegor och att jag får göra olika saker varje dag. Det finns alltid något nytt att lära sig.

Det svåraste?
– Den största utmaningen är att hålla reda på vad som händer i alla våra fastigheter. Våra kunder använder och vistas i lokalerna vid olika tider på dygnet. Det gäller att hinna med och vara tillgänglig.

Vad är viktigt att tänka på i kontakten med dig och dina kollegor?
– Vi är ett team, och jag är nästan alltid på plats. Skulle jag inte vara här finns det alltid andra kollegor som kan hjälpa till. För våra entreprenörer är det viktigt att vara tydliga och lösningsorienterade eftersom nöjda kunder alltid är vår prioritet.

Vad ser du mest fram emot under 2025?
– Jag vill lära mig ännu mer, möta nya utmaningar, utvecklas och ha roligt på jobbet. Att ta sig an nya utmaningar är något jag har erfarenhet av. För fem år sedan arbetade jag som lokalvårdare i Sjöbo kommun innan vägen ledde till Sjöbohem och arbetsledarrollen. Jag hade aldrig arbetat med något som var fastighetsrelaterat innan, men jag ångrar inte en sekund att jag vågade prova. Det är så kul att få ny kunskap varje dag. Vi hjälps åt och gör alltid vårt bästa för att lyckas – det är guld värt.

Illustrerade blommor

"Jag gillar möjligheten att skapa lösningar tillsammans"

Som fastighetsförvaltare har Sven-Erik en nyckelroll i att hålla verksamheten igång. Med allt från planering av arbetsuppgifter till inspektioner kräver hans jobb både struktur och lösningsfokus – alltid med målet att skapa nöjda kunder.

– En vanlig dag börjar med morgonmöte som är dagliga möten med hantverksgruppen för att delegera arbetsuppgifter och hantera frågor som uppstått. Jag går också igenom ärendehanteringsprogrammet för att identifiera nya beställningar från kommunen och planerar arbetsuppgifter tillsammans med kunder samt platsbesök hos entreprenörer som utför tjänster åt oss. Jag deltar också i många andra typer av möten beroende på behov och inspekterar lägenheter och lokaler.

Vad är roligast? 
– Att mitt arbete är varierande och stimulerande – möten med människor och möjligheten att skapa lösningar tillsammans. Det mest utmanande är att hantera flera olika uppgifter samtidigt på ett smidigt sätt.

Vad är viktigast att tänka på för den som gör en beställning?
– Att använda ärendehanteringsprogrammet för att registrera beställningar. Detta möjliggör tydlig kommunikation mellan kund och utförare och minimerar risken för missförstånd. För att effektivisera kommunikationen föredrar jag mejlkontakt framför telefonsamtal när det är möjligt.

2025 har precis inletts – vad ser du mest fram emot?
– Att bygga vidare på det positiva arbetsklimatet vi har idag. Att förbättra och anpassa vårt ärendehanteringssystem ytterligare för att uppfylla både våra och kundernas behov på bästa sätt.

Illustrerade blommor
Illustrerat hus
På gång!

Underhåll och projekt första kvartalet 2025

Vi strävar alltid efter att förbättra och underhålla våra fastigheter för att skapa en välfungerande och trivsam miljö. Under det första kvartalet i år genomför vi flera projekt för att möta både kortsiktiga och långsiktiga behov. Läs mer om det planerade underhållet här.

Sandbäckskolan, byggnad F
Byte av varmvattenberedare för att minska användningen av fjärrvärme under sommartid. Sker under sportlovet.

Färsingaskolan
Nya entréer och utemiljö. Beräknas färdigt vecka 10.

Sandbäcksgården
Byte av ventilationsaggregat, avdelning 2 och 3.

Underhåll och projekt första kvartalet 2025



Bjärsjölagårs förskola
Nya bänkar och lekutrustning till skolgården.
 
Eiser Fritid
Ventilationsarbete för att förbättra inomhusklimatet och minska energiförbrukningen.
 
Björkbackens LSS
Styrsystemet för fastighetens värme och ventilation ska bytas ut.

Brandstationen
Byte av hängrännor och uppmarkering av parkeringsplatser.
 
Panncentral Blentarp
Byggs om för nya mer effektiva pelletspannor och två silos för en bättre och långvarig lagring av pellets.

Grimstofta förskola
Ny lekutrustning till skolgården.

Färsingahallen
Målning av hall B under sportlovet.

Rosenlund

Takrenovering. Kommer att ske i fyra etapper varav den första startar vecka 6.

 

© Powered by Creative Army