Nytt digitalt magasin och nyhetsbrev – Sjöbohem satsar på mer dialog
Nu lanserar vi nyhetsbrevet och digitala magasinet Kvadratmetern för att förbättra kommunikationen med alla som arbetar inom Sjöbo kommun. Vi vill både berätta mer om vad som händer hos oss och fånga upp andra verksamheters behov och önskemål.
Från skolor och äldreomsorg till gator och parker. Oavsett vad du jobbar med inom kommunen är chansen stor att du arbetar i en lokal som Sjöbohem ansvarar för. Vi tror att en tätare dialog om våra lokaler leder till bättre samarbete och gynnar kommunens verksamheter.
– Vi vet att vi behöver bli tydligare med vad som händer hos oss, både i våra projekt och i det dagliga arbetet. Många känner inte till vad vi gör och hur det påverkar deras verksamhet. Det vill vi ändra på, säger Morgan Johnsson, vd på Sjöbohem.
Kvadratmetern kommer att komma ut varje kvartal med en blandning av nyheter och nedslag i vad som händer i lokalerna, praktisk information och tips. Vår ambition är att berätta om allt från pågående byggprojekt och renoveringar till vårt hållbarhetsarbete. Dessutom vill vi lyfta fram Sjöbohems medarbetare för att visa vilka som ligger bakom vårt arbete för att skapa funktionella och hållbara lokaler.
– Att ge ett ansikte åt dem som jobbar på Sjöbohem är viktigt. Vi hoppas att det ska underlätta kontakten och öka förståelsen för vad vi gör och hur vi kan bidra, säger Morgan Johnsson.
Ett exempel på en återkommande utmaning som vi vill lösa är dialogen i samband med förändringar i lokalerna. Det kan exempelvis handla om när förråd görs om till mötesrum utan en tillräcklig analys av ventilation och andra tekniska krav.
– Ofta får vi reda på förändringar först när något går fel. Med bättre kommunikation kan vi undvika sådana problem och planera mer effektivt, säger Morgan Johnsson.
Med initiativ som cirkulära byggprojekt, klimatanpassningar och förstärkt dialog hoppas Sjöbohem kunna bidra till en mer hållbar framtid för hela kommunen. Genom att samarbeta med alla verksamheter och använda resurserna smartare ser vi stora möjligheter att både minska klimatpåverkan och förbättra kommunens service till invånarna.
– Vi vill skapa en närmre dialog där vi inte bara löser dagliga problem utan också bygger bättre samarbete långsiktigt, säger Morgan Johnsson.
I slutändan handlar det om att ge Sjöbos invånare bästa möjliga service på kort och lång sikt.
– Det här är ett stort steg framåt. Vi hoppas på mer dialog som en naturlig del av vår vardag och något som hjälper oss att arbeta mer effektivt tillsammans långsiktigt, säger Morgan Johnsson.
--
Vad skulle du vilja veta mer om?
Tipsa oss gärna om ämnen på absjobohem@sjobo.se